آرشیو سایت میلاد حاتمی

آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۳۸ ب.ظ

۱

Edmodo – شبکه اجتماعی ویژه معلمان و دانش آموزان

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۳۸ ب.ظ

دنیای مجازی با تمام ویژگی های خاص خود، می تواند مکان ​​مناسبی برای ارتقاء سطح آموزشی و علمی کلاس های درس به شکل متداول امروزی باشد. عجیب است که با تمام گستردگی دنیای اینترنت در تمام شئون زندگی بشر هنوز این عرصه جایگاه واقعی خود را در مدارس و کلاس های درس آن طور که باید پیدا نکرده است. کافیست سری به دنیای وب بزنید تا بفهمید پیدا کردن ابزارهای آموزش آنلاین و یادگیری به شیوه آنلاین با پیروی از متد نوین آموزشی کار چندان آسانی نیست.

خوشبختانه، این وضعیت به آرامی در حال بهبود است. این روز ها چندین ابزار آموزشی مطلوب در حال ظهور و خودنمایی در وب هستند، و Edmodo یکی از آنها است. اجازه دهید نگاهی به آن بیاندازیم و ببینیم که چه کمکی به ما می تواند کند.

از دیدگاه معلمان

اگر من بخواهم Edmodo  را در یک عبارت کوتاه توضیح دهم، این خواهد بود : “شبکه فیس بوک برای آموزش و پرورش!” (و همین کلمه فیس بوک کافیست که بفهمید چرا گفتم عبارت کوتاه.) «ادمودو» خود را به این شکل توصیف می کند: ” شبکه اجتماعی آموزشی امن برای معلمان و دانش آموزان”. این دو گروه یعنی معلم و دانش آموز از همان ابتدای ورود به این شبکه اجتماعی از هم متمایز می شوند چرا که در ابتدا باید یکی از دو گزینه: “من دانش آموز هستم” یا ” من معلم هستم” را انتخاب کنید.

برای بررسی دقیق تر این شبکه، اجازه دهید نگاهی به سرویس های این سایت از هر دو دیدگاه  معلم و دانش اموز بیاندازیم. من بررسی را ابتدا از دید یک معلم آغاز می کنم. (یعنی گزینه من معلم هستم را انتخاب می کنم!)

پنجره ثبت نام کاربر جدید ظاهری متداول دارد و تمام فیلد های برای پر کردن به شکلی معمول در آن به چشم می خورد. اما بعدا شما خواهید دید که صفحه ثبت نام ویژه دانش آموز یک تفاوت مهم در خود دارد.

پس از اتمام پروسه ثبت نام، به صفحه اصلی خود در ادمودو هدایت می شوید. صفحه ای که بطور ترسناکی مشابه فیس بوک است- البته به همراه برخی تغییرات جزئی در اینجا و آنجا تا آن را برای اهداف آموزشی مناسب گرداند.

قسمت بروز رسانی به گونه ای”تنظیم” شده که بتوان از آن به عنوان ابزاری برای ارسال یادداشت ها (مطالب درسی) ، هشدار ها و یادآوری ها، تکالیف و تمرین های درسی ، و نظرسنجی ها به دانش آموزان یا معلمان همکار دیگر  استفاده نمود.

اگر شما یک معلم باشید، از اینکه این توانایی را دارید که به راحتی برای دانش آموزان خود تکالیف را ارسال کرده و دیگر نیازی به تکثیر معمول و دوره ای تکالیف ندارید خوشحال خواهید شد. فقط کافیست عنوان ، توضیحات و صورت سوالات ،  و تاریخ تحویل تکلیف را  در کادرهای مربوطه وارد کنید تا کار تمام شود. شما توانید فایل های مورد نیاز اعم از شکل ها و نمودارها، پیوند های وب ، و یا برخی از موارد مانند مراجع و مطالب اضافی برای مطالعه را از کتابخانه اضافه کرده و به تکلیف ضمیمه کنید. سپس دریافت کنندگان تکلیف را قبل از کلیک کردن بر روی “ارسال” انتخاب می کنید. این دریافت کنندگان همچنین می توانند دیگر معلمان در شبکه شما باشند، یا دانش آموزان مربوط به یکی از گروه های کلاسی.

معلمان همچنین این امتیاز را دارند که گروه هایی در شبکه خود ایجاد کنند. گذشته از گروه “کلاسی” (برای مثال : کودکستان ، کلاس اول،…،کلاس دوازدهم، کلاس  آموزش عالی و دانشگاهی) و گروه “درسی” (به عنوان مثال : ریاضیات ، خلاقیت هنری ، فن آوری کامپیوتر و …) ، گروه ها همچنین می توانند بر اساس سطح دانش آموزانی باشند که شما بدانها درس می دهید، یا بر اساس سطح علاقه مندی در میان دانش آموزان به یک موضوع، یا سطح درک آنها از یک موضوع (مثلا دانش آموزان زرنگ، متوسط و ضعیف)، و غیره

سپس وضعیت (status) شما در مورد گروه هایی که ایجاد کرده اید به روز رسانی خواهد شد. یک چیز مهم که شما باید بدان توجه داشته باشید کد دسترسی به هر گروه است. شما باید به هر گروه از دانش آموزان خود در مورد کد گروهی که در آن عضو هستند اطلاع رسانی کنید، چرا که آنها بدون آن کد، قادر به عضویت در گروه نخواهند بود.

در قسمت پایین صفحه اصلی، چند چیز اساسی خواهید یافت که باید ان را تکمیل کنید تا حساب شما “کاملا کاربردی” گردد.

از دیدگاه دانش آموزان

اگر شما به عنوان دانش آموز وارد شوید، مراحل ثبت نام کمی متفاوت است. به غیر از اطلاعات اولیه شخصی شما ، بایستی کد گروه آموزشی را که باید بدان بپیوندید تا از مطالب آموزشی معملتان برخوردار گردید را نیز بدانید و آن را در کادر مورد نظر وارد کنید. این همان کدیست که از معلم خود زمانی که او گروهی ایجاد کرده و شما را در آن عضو کند دریافت خواهید کرد.

پس از ورود به حساب کاربری، در سمت راست لیستی از گروه هایی که به عضویت در آن درآمده اید در زیر آواتار یا آدمک حساب کاربری خود پیدا خواهید نمود. اگر می خواهید به گروه های دیگر بپیوندید به شرطی که کد دسترسی آن گروه ها را داشته باشید کافیست روی دکمه “عضویت” یا Join کلیک کنید.

همانطور که ملاحظه می کنید پیوندهایی به “تقویم آموزشی” (Calendar)، “نمرات” (Grades) و “کتابخانه” (Library) در بالای صفحه وجود دارد. در حالی که به راحتی می توانید حدس بزنید در داخل مورد اول  و دوم چه خواهید یافت، مورد سوم کمی منحصر به فرد است و با آنچه از ذهن دارید متفاوت است. کتابخانه جاییست که شما می توانید تمام فایل ها و لینک های ارسال شده به شما و یا هر یک از گروه هایی که در آن عضویت دارید را مشاهده  و دانلود نمایید.

شما همچنین می تواند فایل هایی را به کتابخانه خود اضافه کنید. این یک جای خوب برای ذخیره کردن آنلاین تمام مواد  درسی مربوط به درس های شماست.

یکی دیگر از بخش هایی که ممکن است مایل به بازدید از آن باشید بخش Settings یا “تنظیمات” است. اینجا قسمتی برای تکمیل اطلاعات شخصی شما در نظر گرفته شده، و می توانید عکس پروفایل خود را تغییر دهید. شما می توانید یکی از تصاویر موجود را به عنوان عکس خود انتخاب کرده یا عکس دلخواه  خود را آپلود نمایید.

شما همچنین می توانید تعیین کنید چه نوع اطلاع رسانی (notification) را در صفحه خود دریافت کرده و از نوع رویدادها و وقایعی باید مطلع شوید. انتخاب ها عبارتند از ایمیل و پیام متنی. متاسفانه همه کاربران نمی توانند پیام های متنی را به عنوان گزینه قابل انتخاب خود برگزینند چرا که این گزینه تنها برای کاربران اپراتورهای تلفن همراه معدودی در دسترس است.

جنبه اجتماعی ادمودو

در صدر همه ویژگی های ادمودو و قوی ترین جنبه آن باید  جنبه اجتماعی این شبکه باشد. درست مانند فیس بوک، ادمودو جستجو ی دوستان و اضافه کردن آنها به لیست دوستان برای کاربران را ساده کرده است – حال این دوستان چه معلم باشند و  چه دانش آموز. اگر شما یک معلمید و مدرسه ای را که در آن مشغول به کار هستید مشخص کرده باشید، ممکن است به سادگی با معلمان دیگر مدرسه آشنا شده و آنها را درون دوستان خود در شبکه قرار دهید و به این ترتیب زمینه همکاری بین معلمان به طرز مطلوب تری فراهم گردد.

اما ادمودو همچنین راه های خوبی برای حفظ حریم خصوصی کاربران دارد. مفهوم گروه در ادمودو سبب شده که هر چیزی که در یک گروه اتفاق می افتد محدود به اعضای همان گروه باشد. و از آنجا که پیوستن به هر گروه بدون کد دسترسی غیر ممکن است، معلمان می توانند مانع حضور “افراد ناخواسته”  در یک گروه شوند درست همانطور که افراد غیر مرتبط را به کلاس درس راه نمی دهند یا از کلاس بیرون می کنند!

با همان نگاه اول، متوجه شدم ادمودو برای جوابگویی به بسیاری از نیازهای من در زمینه  ابزار آموزشی و یادگیری مناسب است. اما شما فقط نباید حرف های مرا خوانده و بپذیرید. سعی کنید خودتان از این سرویس استفاده کنید و نظرات خود را در زیر به اشتراک گذارید.

 

منبع: makeuseof

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۱۳

نظرات  (۱)

مرحبا، عالی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.